Jdi na obsah Jdi na menu
 


Egocentrizmus — a Bohocentrizmus

22. 3. 2011

 

Egocentrizmus — a Bohocentrizmus

 

Je pochopitelné, že se Bohocentrický světový názor nemůže v každém z nás zformovat najednou — například neprodleně po přečtení této knihy. Vždyť pro to je třeba nejen jednoduše promyslet koncepci, ale reálně pocítit Boha. Jenom pak bude možné naučit se dívat na pozemské situace a vlastní postavení v nich — jakoby Jeho očima, z Jeho pozice. Ale zadat si pro sebe jako cíl osvojení Bohocentrizmu je nutné bezprostředně teď. A je třeba se na to začít připravovat a se svým egocentrizmem bojovat.

Odmítnutí vlastního blahobytu a potěšení — kvůli blahu druhých lidí, souběžně s odstraňováním své domýšlivosti — to je začátek boje se svým egocentrizmem.

Alternativou egocentrizmu je opravdová — to znamená rozumná a zbavená násilnosti a hrubosti — STAROSTLIVOST o druhé.

Při tom zájmy druhých stojí výše, nežli naše osobní.

Převzetí odpovědnosti za štěstí druhých lidí — v rodině nebo jakémkoliv jiném kolektivu — to je možnost pro rozvoj potřebných vlastností v sobě. Při tom pociťování «já» lídra musí zmizet a být zaměněno pociťováním «my», ve kterém nezbývá vůbec žádný můj osobní zájem.

Velmi intenzívně se egocentrizmus nebo jeho nepřítomnost mohou projevovat ve sféře sexuálních vztahů.

Vycházím při vzájemných sexuálních vztazích ze svých osobních zájmů, nebo ze zájmů partnera? — tohle je principiální otázka každého k sobě kvůli sebeanalýze a sebekontrole.

Jakákoliv násilnost, jakékoliv donucování v sexu — je projevení odpudivých duševních vlastností!

Ještě jeden z projevů egocentrizmu — když se muž nestará o zabránění nechtěného těhotenství svojí přítelkyně.

Další příklad — když muž po defloraci pokračuje v souloži kvůli vlastnímu uspokojení a ignoruje bolest «milované».

Takových příkladů je možné ještě vybrat mnoho.

A odpornost podobného chování mnohých žen je taková, že ji mnozí muži nedosahují.

Nebo se podíváme na sféru výživy. Vždyť převážná většina lidí ani nepřemýšlí, když se živí výrobky z těl zvířat, že ta zvířata zakoušela bolest, trpěla, umírala, — jenom kvůli uspokojování našich krutých chuťových zvyklostí, kvůli našemu potěšení!

Stravování «zabíjeným» jídlem (to znamená z masa a ryb) není nezbytné: veškeré pro člověka potřebné složky potravy získáváme z rostlin, mléčných produktů a vajec. Ale «zabíjená» strava jenom znečišťuje naše organizmy solemi kyseliny močové (která vyvolává rozmanité projevy podagry) a hrubými energiemi, které v tělech zvířat vznikly ze strachu a bolesti umírání.

Stravování těly zvířat není slučitelné s duchovními úspěchy, zejména proto, že není v souladu s etickou zralostí stravujících se tak lidí. O tom Bůh říkal lidem neustále [10,14,18]. Ale my vidíme, jak spousta náboženských lžipastýřů vyžaduje zejména od adeptů, aby se stravovali těly zvířat, — jinak se, prý, může se stát, že zpychnete! Oni se musejí zastavit, pochopit, že jednají proti Bohu, proti Evoluci, mrzačí duše lidí, kteří jim důvěřují!

Bůh od nás přece chce lásku.

 

* * *

 

Důležitou úlohu při odstraňování našich egocentrických nižších «já» v nás mohou sehrát speciální meditační techniky. Mluvíme o postupném osvojování meditace «totální reciprocita». Její podstata tkví v tom, že vědomí aktivně přechází do stavu »nejá», rozmisťuje se za hranicemi těla, mimo něj, vektory pozornosti jsou přitom zaměřeny směrem k tělu.

Tak vzniká aktuální zničení vlastního egocentrizmu a uskutečňuje se zásadní krok ke Splynutí s Bohem a vidění pozemských situací z Jeho pozice, Jeho očima.

Právě tato meditativní technika dovoluje na konci Cesty dosáhnout úplného Splynutí s Ním v Jeho Příbytku.