1. příklad anotace Mezilidské vztahy a komunikace (etická výchova- 1. modul)
MEZILIDSKÉ VZTAHY A KOMUNIKACE – 8 h.
(ETICKÁ VÝCHOVA- 1. modul)
Anotace:
Seminář vychází z modifikovaného projektu Etické výchovy Roche Olivara a Ladislava Lencze. Toto je první z devíti plánovaných modulů. Jednotlivé moduly na sebe navazují. Každý modul se skládá ze dvou částí – teoretický úvod + praktické vyzkoušení aktivit realizovatelných i s žáky.
-
Účastníci se zorientují v pojmu prosociálnost
-
Formulují varianty a další aktivity k práci s žáky s tímto tématem
-
Rozpoznají aktivity vhodné pro jejich třídu a upravují je na míru pro ni.
Program je určen pro učitele ZŠ a SŠ.
Minimální počet účastníků je 10, maximální cca 25.
Možná témata:
a) Teoretický úvod
-
Prezentace základních informací o etické výchově, o současném pojetí Etv v rámci českého školství, vysvětlení pojmu prosociálnost; didaktické cíle a literatura k tématu.
b) Praktická část
-
Myšlenková mapa: každá skupina zpracuje a prezentuje jeden pojem (verbální kom., neverbální kom., konflikt, kompromis)
-
Na pašeráky (řeč těla a co vše z ní lze poznat)
-
Pantomima (porovnání sdělnosti verbálního a neverbálního projevu)
-
Společné kreslení (různost kom.návyků, dovednost oslovit, vyjednat další postup…)
-
Komunikace očima (řeč očí a hranice jejích možností)
-
Mušle (různorodá představivost v komunikaci; zvuky, jež nám něco připomínají)
-
Pozdrav (rituály v komunikaci)
-
Práce s tématem „otázka“ (typy otázek, jejich cíle a různé situace jejich použití)
V závěrečném kolečku se zaměříme na společné sdílení užitku z tohoto kursu: s jakými plány na implementaci tohoto tématu do vlastní výuky účastníci odcházejí, k čemu je kurs inspiroval, které myšlenky pro ně byly podnětné a jak je do příště využijí ve své pedagogické činnosti.
…………………………………………………………………………………………………..
Každá aktivita je zakončena reflexí – v ní jsou účastníci v roli žáků. Na každou aktivitu pak navazuje didaktický rozbor. V něm se společně zaměřujeme, podle věkových specifik potenciálních žáků, na cíle sledované jednotlivými aktivitami, na možné varianty v pravidlech a zadáních aktivit, na doporučené časové dotace, na vhodnost zařazení aktivit v různých kontextech, na propojenost s očekávanými výstupy, na různé cesty, které mohou vést k řešení zadání, upozorňujeme se na možnosti odlišných zpracování výstupů např. skupinové práce (kresba, mluvené slovo, výukový plakát, prezentace, hraná scénka, živý obraz…). Lektor sděluje tipy, doporučení, varování a implementační příklady z jiných škol.