Právo a etika - 3. přednáška
ŽURNALISTIKA VERSUS MARKETING
REKLAMA NENÍ OZDOBA
- po staletí: o úsoěchu na trhu rozhoduje product
- 19. a 20. století: rust productivity – vyrábíme vice, než spotřebujeme
- o tom, kdo je bohatý nerozhoduje množství produktů, ale umění je prodat
- stodola plná bot
o ve středověu – jsme bohatí
o dnes – co s tím budeme dělat?!
§ Dnes již samotná hmota k úspěchu nestačí (Čína)
§ Ale umění prodat - marketing
o Marketingový mix – product, cena, distribuce, komunikace (reklama)
- reklama je nutná, ale přitom je nutná
- fakticky je drahým nákupem DŮVĚRY VE ZNAČKU
o zákazník má příjemný poci, když vidí naši značku
o Nivea vs. značka kosmetiky z Lidlu
- Klasický inzerát: ????
- Redakční sdělení: 10-100x větší – Jolana Voldánová ve zprávách, Oprah
- à proto snaha firem proniknout do redakčního sdělení metodami legálními I nelegálními
ŠKODÍ SKRYTÁ REKLAMA?
- častý pohled: “vždyť o nic nejde”, ale skutečnost je horší, než “tradiční” hříchy
- Skrytá reklama škodí:
o Spotřebitelům – klamání, deformovaná rozhodnutí
o Inzerentům – 10x ražší benzín
o Médiím – ztrácí peníze z inzerce a důvěryhodnost
o RFE: ani náznakem
o Chvilka pro tebe: vše je na prodej
o MF Dnes – tělo vs. přílohy
JAK POZNAT SKRYTOU REKLAMU?
- Kde je hranice mezi svobodou slova a omezením pro reklamu?
- Častý omyl: snažit se odhadnout do pomocá nějakého manuáu – že v obsahu nemsí být: otevírací doba, konkrétní zboží etc…
o Výsledek tohoto přístupu je “manuál pro zloince” – a cenzura čtenářsky zajímavých informací
- Dobrá voda vs. vodovod
o Vnukli novinářům, že voda z vodovodu může být škodlivá – pár redakčních článků à v těch článcích nebylo nic o otevírací odbě, ani o produktu – tudíž by to oficiálně nemělo vadit – ale!
PODLE ČEHO TEDY MŮŽEME SKRYTOU REKLAMU ROZPOZNAT?
- Vymyšlený příklad: MF Dnes: Očekávaný lék na pultech!
- Pilulky – modrá chlapeček, růžová holčička
Okolnosti a)
o Redaktor dostal nějaké peníze a a plno dárkových předmětů a tak to tedy napíše…
o CÍLEM ČLÁNKU BYLO POMOCI OBCHODU!
o V tu chvli je to reklama – skrytá reklama
Okolnosti b)
o Paní redaktorce to přišlo zajímavé
o Na pilulku třeba sama I čekala
o Jejím cílem bylo informovat čtenáře o této pilulce
o Ústavně je to v pořádku, nesmí být stažen – to by byla CENZURA!!!
Reklamou je cokoliv, co má za cíl podporu prodeje
- Sankce za situaci a)
o Skrytá reklama – pokuta do 2. mil Kč
o Nekalá soutěž – pokuta do 2. mil. Kč
- Sankce za situaci b)
o Redakční článek nepodléhá žádným předpisům – může se zde uvádět cokoliv (název firmy, otevírací doba etc.)
- Kdo nese odpovědnost za obsah:
o Řádná reklama – zadavatel
o Skrytá reklama – noviny, novináři I zadavatel
o Redakční článek – redaktor
o Tiskové konference a tiskové zprávy – je věc redaktora, co zveřejní
o Redaktor neodpovídá za obsah citace: “sdělení třetí osoby určeného pro veřejnost”
- Legální a poctivá žurnalistika se musí vyhnout oběma extrémům:
o Nenechá se ovlivnit ničím jiným, než je zájem čtenářů (ani peníze, ani kamarádi, ani vdšk či sympatie)
o Ani na sebe neuvalí autocenzuru
o Fidorka – “Z darů naší země” – pořad Šumná města
o Původně ale – redakční úprava por zpestření pořadu