Zážehový motor
Zážehový motor
Zážehový motor nebo také benzinový motor je ve dvou provedeních a to dvoudobý a čtyřdobý my se teď budem zabývat čtyřdobým.Čtyřdobý zážehový motor jak už z názvu vyplívá má čtyři doby u kterých se kliková hřídel dvaktát otočí a to jsou: sání, komprese, expanze, výfuk (viz. článek pracovní fáze zážehového motoru).
Stavba
Stavba zážehového motoru je podobná jako u vznětového, akorát že zážehový se vyrábí z hliníku a vznětový z litiny.Když budeme jako příklad brát čtyřválec.Hlavní částí jsou čtyři válce v nich běhají nahoru a dolu čtyři písty (v každém válci je jeden).Ty prostřednictvím ojnice roztáčí klikovou hřídel která přes spojku, převodovku (kardan) a diferenciál roztáčí osy kol.Válec je nahoře zakončen stěnou s tvarem misky tím pádem píst nevjede až nahoru a vzniká kompresní prostor kde je umístěna zápalná, stlačená směs těsně před zapálením.V této stěně jsou také 2(4,5)ventily, zapalovací svíčka a u motoru s přímým vstřikem je tu i vstřikovač.Na jednom zakončení klikové hřídele je setrvačník a dále to jde do spojky, převodovky..... A na druhém zakončení je spoustu ozubených i neozubených koleček které prostřednictvím řetazů nebo ozubených řemenů pohánějí alternátor, vodní pumpu, někdy i kompresor, vačkovou hřídel (někdy i více vačkových hřídelí) atd. Vačková hřídel pohání ventily je přesně naštelovaná tak aby vačka umístěná na vačkové hrídeli otevřela ventil v ten správný čas.
Přívod zápalné směsi
Přívod zápalné směsi obstarával karburátor, poté přišel systém kdy hned za sacím ventilem je vstřikovač který vstříkne palivo když je ventil otevřený takže do válce se dostane vzduch i palivo a teď se stále více uplatňuje systém kdy vstřikovač je přímo ve válci a funguje podobně jako u vznětových motorů: Válec nasaje vzduch, oba ventily jsou uzavřené a jede nahoru až je těsně před horní úvratí vstřikovač vstříkne do válce palivo a po zlomku sekundy svíčka palivovou směs zapálí.Tím se dosahuje menší spotřeby a vyššího výkonu.Koncern VW nedávno sestrojil FSI což je také přímý vstřik paliva ale je vrstvený, na začátku pracuje s chudou směsí která se postupně obohacuje tím je dosáhnuto ještě větších výkonů a ještě menší spotřeby a také v neposlední řadě to méně škodí životnímu prostředí.
Výfuk
Jeden nebo někdy i dva ventily ve válci patří výfuku.Do těchto ventilů se splodiny dopraví pomocí pístu, ten je vytlačí do výfuku tak je to v každém válci.Postupně se všechny trubičky výfuku spojí a jdou do katalizátoru což je krabička ve které je spousta vaty a molitanu a různých látek lapající splodiny pak jde výfuk ješte přes dva tlumiče které vypadají jak malé plechové bludiště a potom jdou rovnou ven.
Chlazení
U menčích motorů se používá chlazení vzduchem i dnes jsou některá unikátní auta které vodou chladí jen hlavu válce a zbytek vzduchem například Porsche.Ale valná většina motorů jsou dnes chlazené vodou.Chlazení vodou je, žě kolem válce a v hlavě jsou různé kanálky těma protíká chladící kapalina.Jakmile vyteče z bloku motoru otestuje ji termostat jakou má teplotu no a pokud velkou tak ji pustí do chladiče to je několik malých trubiček na kterých jsou vedeny pásky z jemného plechu.Většinou bývá umístěn vepředu auta.No a z chladiče je voda vedena zpět do bloku motoru.Hned u prvího válce je umístěna vodní pumpa která obstarává aby voda pořád kolovala.