Quake
Když se řekne „Quake“, tak se snad každému člověku bez rozdílu věku, vyznání či rasy vybaví jedna z nejúspěšnějších herních sérií všech dob. A komu ne, ten žil někde v jihoamerické deštném pralese mezi křováky :-). Chci tím jen říci, že Quake je natolik notoricky známá hra, že snad není člověka, který by o něm alespoň neslyšel.
Tahle 3D akční pecka ze „stáje“ ID software poprvé spatřila světlo světa v roce 1995. Původně byla tato hra naprogramována pro MS-DOS, ale později vyšly i konverze. Co se týče příběhu, tak ten není a ani nemusí být nijak originální. Stejně jako v Doomu jste elitním vojákem na vzdálené planetě a vaším jediným úkolem je proklestit si cestu všemi levely až do cíle a nepřijít přitom o „kejhák“. Zajímavostí je, že tato hra byla jednou z prvních která byla vytvořená kompletně ve 3D. S touto vychytávkou přišel před Quakem tuším jen Wolf a Doom.
Jak tak plynul čas, u Quaka začala zaostávat příběhová linie a autoři začali klást stále větší důraz na krystalickou akci. Mlhavě si vzpomínám, že Quake II jakýs takýs příběh ještě měl, ale Quake III Arena byla jen řež, řež a zase jenom řež. V nejnovějším díle Quake IV se autoři opět vrací ke kořenům a implementovali do hry jednoduchou příběhovou linii. Co ovšem doznalo velkých rozdílů je grafika. Zatímco Quake III Arena stál na svém vlastním Q3 enginu, tak Quake IV využívá enginové koncepce Dooma III.
Jestli je lepší stará dobrá „trojka“, nebo inovativní „čtyřka“ je jen otázkou vkusu, ale podle mě Quake IV nikdy nedosáhne takové hratelnosti, jako Quake III. Možná je to kvůli poměrně vysoké hardwarové náročnosti, možná je to kvůli strohé přímočarosti Q3, kde vás zbytečná grafika nerozptylovala… Těžko říct, každopádně to podle mě bude stejný případ jako u Counter-Striku. Existuje sice „Source“, který se hraje, ale pořád tady bude i stará dobrá v.1.6, která si svoje příznivce udrží.
Diablo
Tahle RPG klasika se navždy a nesmazatelně zapsala zlatým písmem do kroniky nejlepších her všech dob. Jeho návyková hratelnost a skvělá grafika nás všechny pohltila a na dlouhé hodiny se z našich domovů staly tmavé kobky, které zaváněly mrazivým nádechem smrti a kam nepronikl jediný sluneční paprsek.
Diablo si získalo svoji geniální jednoduchostí miliony příznivců po celém světě a od dob vydání datadisku na Diablo II nechává firma Blizzard své fanoušky v nejistotě a nevědomosti. Fanoušci se chovají jako dravá zvěř a bombardují Blizzardy neustálými dotazy. O obrovské očekávanosti třetího dílu tohoto kultovního RPG svědčí i fakt, že na diskusním fóru Diablo centrály je k dnešnímu dni něco málo přes 20 tisíc příspěvků.
Herní série Diablo vás staví do role jednoho z klasických RPG povolání, kterým ostatně samo Diablo položilo základy. Máte tady na výběr z takových charakterů, jako je barbar, paladin, amazonka, nekromancer, nebo třeba mystický druid. Diablo II mělo základní čtyři akty a jeden bonusový v datadisku.
Na oblíbenosti Diabla měl zásluhu i herní server Blizzardu nazvaný Battle.net. Díky němu se na internetu denně potkávali dobrodruhové z celého světa, kteří společně kosili hordy nepřátel, ať už dýchajících (jiné herní týmy), nebo tlejících (NPC). Chytře mělo Diablo vymyšlenou i otázku obtížnosti. Pokaždé, když se na server připojil další hráč, tak se obtížnost zvýšila. Byl pak ovšem problém, když jste se sami vydali na průzkum nedaleké jeskyně a vaši parťáci si vesele nakupovali ve městě. To pak zpravidla končívalo nehezky :-)
Counter-Strike
Counter–Strike. Pojem a legenda v jednom. Myslím, že není třeba ho tu nějak zvlášť specifikovat. Jedná se o jednu z nejhranějších 3D akcí všech dob, které se hrají online už mnoho let. Hra se odehrává na různých druzích map a vyjevuje „odvěké“ counterstrikeové boje mezi policisty a teroristy. Na začátku každé hry máte kapitál, který je odvislý od toho, jak jste se činili v předchozích kolech. Za ušetřené penízky pak nakupujete arzenál, se kterým jdete do boje. Hra se řídí zákony reality, a proto „kalach hází“ a „AWMko kope“:-). V CSku existuje několik druhů map, ale historicky nejhranější je – CS (záchrana/udržení rukojmích) a DE (položení/prevence před položením bomby).
Na počátku této legendy stáli dva její autoři - „Gooseman“ a „Cliffe“, kteří svoji myšlenku o virtuální hře na poldy a „padouchy“ dotáhli v roce 1999 do geniálního konce. Vzali úspěchy obtěžkaného Half-lifa a díky jeho enginu vdechli život Counter-Striku. V poslední době se jim narodil další „potomek“.s kódovým označením „Source“, který běží na enginu Half-lifu 2. Jde o stejný herní koncept s vylepšenou grafikou a novými mapami.
Warcraft
Už první díl herní série Warcraft svým nebývalým úspěchem a prodejností firmě Blizzard ukázal, že tohle je ta správná cesta, po které by se měli vydat. Blizzard to pochopil správně a svoji šanci uchopil „za pačesy“ beze zbytku. Pak už to šlo ráz na ráz.
Po Warcraftu 1 přišla dvojka, pak následoval Warcraft II Battle net edice a datadisk Beyond the dark portal. Potom přišla pauza. Tahle pauza přivedla milióny fanoušků až na pokraj sil. Tak urputně a trpělivě čekali na dalšího Warcrafta. Ten přišel v roce 2002 a měl podtitul Reign of Chaos. Čekání se vyplatilo, Warcraft se povedl a fanoušci se jen tetelili blahem. O rok později jim Blizzardi udělali radost datadiskem s podtitulem Frozen Throne.
No a pak přišel ten magický okamžik, který navždy rozdělil naši planetu na příznivce hordy a aliance. Tím okamžikem byl rok 2005 a onou příčinou online RPG World of Warcraft (o němž si více řekneme v příštím díle seriálu). Není zmapováno, co se tehdy odehrálo v myslích všech příznivců Warcraftu, ale každopádně je jisté, že tento titul dostal všude velmi vysoké hodnocení a k dnešnímu dni je to nejhranější RPG současnosti. Čísla mluví jasně.
Jenom v kostce připomenu všem kdo netuší, nebo neví, že ve světě Warcraftu zuří válka mezi vznešenými lidmi a krvelačnými orky. Svět Warcraftu je světem plným nebezpečí, kde odvaha, statečnost a noblesa pomalu skomírají jako dohořívající svíčka mezi vlhkými zdmi kostela. Svět Warcraftu je místo, kde se snoubí smrt s temnotou, kde na vás na každém kroku číhá smrtící šíp temného elfa nebo ledová ruka nemrtvých přisluhovačů temného pána a kde jedinou vaší jistotou není přátelství ani víra, ale dokonale nabroušená čepel.
Ultima Online
Ultima Online je jedno z prvních MMORPG, které bylo vyvinuto v roce 1997 firmou Origin Systems. Tento rok ale nebyl obecně dobrý pro online hry, protože většina uživatelů (alespoň u nás) měla klasický dial-up, kde je zpoplatněna doba, po kterou jste připojeni k internetu. Navíc Origin Sys. přišli s poměrně nešťastnou myšlenkou zpoplatnění svých oficiálních herních serverů. S touto ideou se mimochodem v poslední době ztotožnila i firma Blizzard, která ji přejala za svou ve svém MMORPG World of Warcraft.
Ultima Online se postupem času dostala do povědomí snad každého člověka, který rozumí pojmu počítačová hra a stala se v kategorii online RPG naprostou legendou. Vaším úkolem je, jako v každém tradičním RPG, na začátku volba postavy a je jen na vás, jestli se stanete mocným čarodějem, dokonale trénovaným bojovníkem, nebo třeba obyčejným řemeslníkem. Svět Ultima Online má takovou moc, že i činy jednoho hráče dokáží zamíchat životními osudy všech ostatních. Můžete v roli paladina podnikat nájezdy na temné a zatuchlé kobky, číhat v lesích jako krvelačný upír na své oběti a nebo se jen prostě můžete stát řemeslníkem, usadit se ve městě a buďte si jisti, že si vás všichni budou předcházet, protože „Craftsman“ je nejváženější osobou světa Ultima Online.
V současné době se situace kolem UO má tak, že Origin Systems prodali práva na Ultimu firmě Electronic Arts, která na květen letošního roku plánuje obrodu zašlé slávy této nestárnoucí klasiky. Na scéně se má objevit nová Ultima s podtitulem „Kingdom Reborn“. Nezbývá, než popřát tomuto titulu, aby dosáhl minimálně stejné kvality, jako jeho předchůdce a našel si velkou spoustu fanoušků...