Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tomb Raider:Anniversary (česká recenzia)

26. 2. 2007

Lara Croft se postupně stala filmovou hvězdou, „andělem temnoty“, zemřela a znovu se narodila takřka náboženským stylem, jenže během toho všeho ztratila image Indiana Jonese v sukni, respektive minišortkách. Po deseti letech ji hodlá získat zpět.

Když jsem odkýval nabídku k sepsaní preview na staronového Tomb Raidera, došlo mi po pár minutách, že jsem si možná vykopal mělký hrob. Jde vůbec, probůh, napsat preview na hru, která technicky vzato vyšla před více než deseti lety a navíc stvořila prakticky kompletně nový žánr? Popkultura se vlivem polygonového mokrého snu jménem Lara Croft změnila víc než jsme si možná ochotni připustit, zdaleka tu nejde jenom o dva slaboduché akční filmy. Díky dílu jménem Tomb Raider se videohry dostaly do širšího povědomí veřejnosti i mimo politický Západ, jejich efekt už nešlo dál přehlížet. Minutu lovím v paměti a napadne mě alespoň pět referencí na Laru Croft v hudbě, knihách, seriálech, které jinak s videohrami nemají nic společného. Čili se s lehkým zoufalstvím ptám znovu – jak se dá na tohle napsat preview?!

 

Když dva dělají totéž po deseti letech

Naštěstí to ve skutečnosti není ani zdaleka tak nemožná úloha. Sice jde o zcela zjevnou metodu Eidosu ke kapitalizaci na „velkém comebacku“, ale výsledek by nemusel nutně vypadat jenom jako jakási sbírka Best of Lara, pokud zůstaneme u hudebních analogií. Crystal Dynamics, kteří po už zjevně dost unaveném Core Designu převzali otěže série Tomb Raider, se rozhodli udělat remake prvního dílu, nicméně remake hlavně po stránce základních prvků. Vzpomínáte si například na úplně první puzzle, který v Tomb Raiderovi pracoval s možnostmi okolní přírody? Šlo o otevření brány, kterého jste dosáhli správným dosazením koleček do jakéhosi obřího hodinového stroje. Nápad zůstane v Tomb Raider Anniversary (datum vydání sice desetileté výročí už nestihne, ale buďme shovívaví) stejný, ale jeho provedení se bude odvíjet po liniích moderních her. Hodinový stroj je několikanásobně větší a komplikovanější a k jednotlivým pozicím, kam musíte kolečka dosadit, se nedostanete pouhým ručkováním po útesu, ale využijete celou škálu nových pohybů slečny Croftové.

Přímo se nabízí srovnání s překvapivě kvalitním dílem Tomb Raider:legend, jenž poslouží TRA za základ. Úplně stačí první kontakt s Larou, která skutečně vypadá podstatně mladší než v Legend – aby také ne, když v posledním díle už měla být technicky vzato po svém zmrtvýchvstání… Pohled na důvěrně známé minišortky a možná trochu moc upnuté tričko je sám o sobě zárukou nostalgických reakcí, jenže to je teprve začátek. Když po pár krocích na Laru zaútočí smečka vlků, kdo by si nevzpomněl na shodný okamžik před deseti lety, kdy celá scéna pobrala tolik pixelů, jako v současnosti prosvítající vzorek Lařiny podprsenky? Ne nadarmo zvlhlo oko Farida Starmana ve chvíli, kdy se ukázalo, že charakteristický inventář bude řešen coby vzdání holdu originálu. Co na tom, že to je nepraktické a výběr předmětů z rotujícího kola nás zřejmě dovede k šílenství – je v tom spousta příjemných vzpomínek.

Grizzly místo plyšáka

Nicméně rozdílů oproti TRL zde bude samozřejmě více než jen pár vzpomínkových prkotin. Vše se odvíjí od děje, který nebude nikterak změněn a i proto jen pro osvěžení paměti připomeneme, že se Lara bude pohybovat v Peru, kam se vydala hledat bájnou dýku zvanou Scion, posléze pak i třeba v Egyptě nebo v Řecku. Ačkoliv jsou Peru a Bolívie od sebe geograficky jen kousek, hratelností jde stěží v rámci žánru najít rozdílnější hry, nežli TRL a původní díly série. V tomto směru se odehraje cesta do minulosti, která však paradoxně působí v kontrastu s velkou částí dnešní herní tvorby velice svěže. Žádné příliš lineární úrovně, mapy budou stejně prostorné a volné, jako kdysi, a namísto lidí budete bojovat s divokými zvířaty. Archeologicky zajímavé oblasti se daleko více než akční cirkus nabízejí jako pole pro řešení hádanek – to však neznamená, že boj ustoupí do pozadí zcela. Vlci a medvědi, nejčastější Lařini protivníci, vypadají dle slov tvůrců o poznání drsněji než kdysi. U vlků by o vzhledu šlo polemizovat, zato medvědi jsou konečně pořádní virtuální grizzly. Dle slov Tobyho Garda, hlavního designéra původní hry, který se na remaku podílí, byl ostatně medvěd prvně modelován podle plyšového medvídka…

Tvůrci plánují v TRA dát hráčům možnost ovlivnit okolní prostředí podobně, jako tomu bylo v Legend. Jelikož bude mít Lara k dispozici záchytnou kotvu, nejednou se v povědomých lokalitách setkáte s novými puzzly, které budou založené právě na možnosti vytvořit si např. střelbou do větví prostor pro zhoupnutí se na lepší místo. Ostatně, v Tomb Raideru až do Legend nikdy zcela nefungovaly skákací části, které působily nedotaženě v porovnání například s novým Prince of Persia. Špatné zkušenosti se skákáním by se v TRA samozřejmě opakovat neměly, naopak mají hráči přislíbenou větší kontrolu nad pohybem hrdinky a tím pádem snad i méně časté nahrávaní uložených pozic.

Sprintem kupředu

Zajímavý oříšek čeká na rozlousknutí v otázce tempa hraní. Možná vám to bude znít absurdně, ale zkusili jsme spustit původního Tomb Raidera a skutečně si autoři nevymýšlejí – rychlost původní hry je čtvrtinová, a to vlivem rychlosti pohybu Lary i všech dalších postav. V novém enginu se postavy hýbají podstatně rychleji a úrovně potřebují „nafouknout“, aby se jimi hráč nemohl prohnat jako divoká voda během pár hodin. V tomto ohledu se zatím skutečně nedá nic předpovědět, výsledek poznáme teprve u finální verze. Je sice pravděpodobné, že se povede najít kompromis mezi velikostí map a zachováním jejich původního ducha, ale stejně dobře bychom nakonec mohli dostat pořádnou porci výplňové vaty.

http://www.aeropause.com/tomb_raider_legend_gold.jpg

http://next.generation.free.fr/images/jeux/trae/trae.jpg

 

 http://img.aktualne.centrum.cz/56/90/569045-tomb-raider-anniversary.jpg

 

http://www.tombraidercommunity.com/images/general/lara_left.jpg

 

http://www.tombraiderchronicles.com/i/go_tr7.jpg

http://video-games.elliottback.com/wp-content/lara_croft_action.jpg

 

http://img.aktualne.centrum.cz/56/90/569053-tomb-raider-anniversary.jpg


 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

hmmmm

(klarka, 8. 9. 2007 10:40)

hmmm dobry no ale kde sou ty cheaty???!

Re: hmmmm

(LORD, 13. 6. 2011 18:38)

hmmm blbý no koště ale nejsou

otázka

(Simona, 9. 2. 2008 12:32)

Napište tam někdo cheaty prosím.

Re: otázka

(Děvkař, 13. 6. 2011 18:38)

Simono ukaž píču a ukážu ti cheaty

cheaty

(fery, 23. 11. 2008 23:31)

nevite kde najdu cheaty na tomb raider

Re: cheaty

(kokote, 13. 6. 2011 18:37)

u tvý matky v kundě demente

Tomb Raider:Anniversary

(kalari, 9. 1. 2009 16:50)

take shanim cheaty a nikde nejsou.Nema nekdo prosim?

Re: Tomb Raider:Anniversary

(trubko, 13. 6. 2011 18:30)

s cheatama hrajou jen trubky a mrdky...srabe

odpoved

(drex, 8. 12. 2009 17:21)

kentauri so u lehky nejdriv donich strilej as zamrznou tak lanem mu seber stit pak rozmrzne zase strilej apak as bude chtit pou zit ten zelenej paprsek vem stit namir nanej celem stitu on skameni zahod stit rychle navol silnejsi zbrane a zas strilej on serozpadne stim druhim stejne pak bude ukaska ....jasem v egipte tam jeto horsi pokut nej si sikovnej.

T - Rex

(beata, 27. 9. 2009 13:23)

predstavte si ze ted hraju tomb raider aniversary a jak bojuju z t - rexem tak ta lara je lina neumi skocit do boku potrebuji reseni jak t - rexe zabit bez toho aby nezabil me a abych mohla do neho jen strile.dekuji

komentar

(Angee, 5. 4. 2009 10:15)

nedavno sem si do sve sbirky lary croft koupila i angels of darknes na ps2 a teda jako misto abych byla nejak v pohode,tak me to trosku ne ze prekvapilo..ale zklamalo:/P grafika nic moc...ale da se ale neumi ani behat..je to vsechno strasne pomale ..pripomina mi to ty typy psx gamesek co sem zacinavala hrat before:-D no des bes:-)...ale uz ste nekdo hrali ten uderworld? na tom x-boxu je to drsne;-)..jinak kdybyste nekdo neco neveddeli,tak mi pisnete na muj E-mail...Anisek.Ufisek@seznam.cz

jak zabit ty kentaury;-)

(Angee, 5. 4. 2009 10:10)

Ty kentaruy zabijes tak,ze jak oni utikaji kolem dokola a ty musis utikat pred tema jejima strelama a jak po nich strilis,tak se potom zastavi a takovym tim vystrelovacim-myslim ze to je kolecko nebo ctverec ted nevim...tak jim seberes ten stit co maji a potom zase utikas a pak jak te zase budou chtit tema ocima zhypnotizovat,tak zvednes ten stit a ono se to odrazi jak v zrcadle;-)..potom zkameni a ty musis po nem moc strilet a pak praskne;-)..ver mi ze tam budou mnohem tezsi kousky nez tihle dva kentauri;-) ja uz to projela 5krat:-Dhodne stesti;-)

dotaz

(renek, 19. 1. 2009 20:55)

hel ja hraju laru croft asi mesic a furt tu stejnou misi nemuzu zabit ty dva kentaury newi nekdo jak je mam zabit nebo nejsou na to cheaty hraju to na ps2 kdyz tak tady je moje icq:480848970 tak my pls napiste sem z karvine

england

(mathew, 20. 10. 2008 17:07)

i say english

gfytdfyd

(mato, 20. 10. 2008 17:05)

fvfbgbvb fbgfbv fgfvbvb vcvxfvcvcv

bgfdbvvb

(mato, 20. 10. 2008 16:49)

Je to super hra.Ked neverite viskus.ajte

tom raide

(rajnik vldimir, 13. 6. 2008 10:49)

chcem si stiahnut tuto hru

co to je lahke

(pablo, 2. 6. 2008 21:22)

hele to je snadny nic moc ja jsem jich zabil jenom za 2 min bez lekarnice nemnel som zadnou rekel sem si ze to nikdy nedokazu a udelal jsem to musis porad do teho stejnyho kentaura strilet jo di na tehle strance tam je navod pouzity k TR:A WWW.CETELON.TK KDIZ NIC NAPIS TADY ZNOVU CAU

Tomb Raider Anniversary

(Pavel, 14. 4. 2008 21:06)

Ahoj hraci potreboval bych poradit jak znicit kentaury v posledni etape Recka Lary Anniversary hraju porad do kola a nevim jak na ne je tu nekdo kdo je srazil na zem?