Potomci lidí
Jeden z dalších běžných dní v Londýně roku 2027. Theo Faron (Clive Owen) se po cestě do práce zastaví jako každý den v kavárně, aby se mohl povzbudit před ubíjejícím dnem na ministerstvu energetiky. V televizi zjištuje, že nejmladší člověk byl zavražděn fanatickým sběratel autogramů. Lidé okolo něj se propadají do ještě větší deprese než obvykle, symbol lidské naděje na přežití umírá. Poté, co odejde z kavárny a popojde jen o pár bloků dál, abychom si mohli prohlédnout moderní londýnský double-decker podle Cuarónových představ, dojde k ohlušujícímu výbuchu v místech, kde ještě před chvíli sedával. Seznamte se s Londýnem budoucnosti, městem plným terorismu, všudypřítomné policie a armády, chudoby, smogu a odpadu. Připádá nám, že Londýn se z finančního střediska Evropy změnil v periférní oblast, opak je však pravdou- Londýn, nebo spíše celá Británie, jsou jedinými místy, která byla uchráněna chaosu válek a zkázy.
První seznamovací půlhodina nového sci-fi, tvůrce Mexické jízdy Alfonse Cuaróna, je dokonale promyšlenou jízdou, která vám zaměstná mozkové závity na desetinásobek obvyklé aktivity. Jste pohlceni skvěle vykesleným Londýnem, kde na Vás z každého billbordu nebo obrazovky shlíží vládní apely vyzívající občany k okamžitému udávání nelegálních imigrantů. Orwellovská atmosféra jenom prohlubuje humánní krizi, s kterou se lidstvo není schopno vypořádat. Tisíce uprchlíků hledajících nový začátek skončí buď v chudinských londýnských čtvrtích nebo jsou rovnou deportování do koncentračního táboru. Pokuď se budete dobře dívat, tak tvůrci ve filmu rozmístili spoustu drobností, z nichž můžete číst, co se v době mezi současností a budoucností všechno vlastně stalo. Není možná vhodné srovnávat tento sci-fi epos s žánrově naprosto odlišnými Auty, přesto mi dovolte drobné přirovnání. V obou filmech totiž jejich tvůrci dokázali na velice krátké ploše, díky minimum záběrům uvést diváka do fiktivního filmového světa, což je jedna z vlastností, kterých si na filmovém úmění vážím nejvíce.
Znenadání přichází pro lidstvo naděje. Theo se během několika dějových zvratů, které nebudu z pochopitelných důvodů prozrazovat, dostane do role chráněnce Klee, první těhotné ženy po téměř dvaceti letech. Musí ji uchránit před jejím možným politickým zneužitím (sluší se říct, že Klee je imigrantka) ze strany vlády i organizace Ryb a dát tak lidstvu novou naději. Clive Owen (Na dotyk) byl obsazen naprosto přesně. Jeho drsná, vikingsky ošlehaná tvář nás nenechá na pochybách o tom, že Theo je skutečný tvrďák, jemuž krev i slzy v tváři dodávají tragický rozměr, který může reprezentovat celou lidsou rasu. Hlášky pesimistického Thea potom přispívají k zabávě i během dějově hluchých míst. Další epizodní role si pro sebe uzurpovali Julianne Moore (bývalá Theova žena), Chiwetel Ejiofor (vůdce Ryb) i Michael Caine (politický karikaturista) a nedá se říct, že by nezaujmuli.
Alfonso Cuarón nejvíce sází na technické zpracovaní. V jeho případě nejde, ale jen o nějaký mírný posun v inklinace k syrovosti, ale o úplně jinou filmovou dimenzi. Záběry jsou často bez jakéhokoliv střihu točeny ruční kamerou. Nejdelší z nich trvá asi 7 minut a je součástí nejvíce strhující akční sekvence jakou jsem ve filmu viděl. Záběr kamery je tak široký, že dokáže během jedné klapky zachytit i dva nezávislé děje, což naprosto mění pravidla v žánru akčního filmu. Nejen obrazem, ale i zvukem je Cuarón živ. Pracuje s ním tak obratně, že některé scény dostávají rozměr jako z jiné planety. Hlasité okolí, ve kterém hrdiny ani neslýšeme, vystřídá náhle ztišení, jakoby postavy přivykli hluku okolo sebe. Škoda jen, že na už zmiňovanou královskou akční scénu (kdo viděl Greengrassovu Krvavou neděli, tak možná vzdáleně tuší, o čem mluvím) navazuje nelogická sekaná, která diváka ubezpečí, že i Cuarón je jen člověk.
Reflexe aktuálních společenských problémů je v Potomcích lidí více než zjevná- terorismus, muslimský radikalismus, migrace, chudoba, nukleární válka, totalitní politický aparát, omezování práv občanů i zničené životní prostředí. To vše je nám podáváno ve strhující fresce, pro hloubavé filosofy možnost zamyšlení na pěkných pár hodin. Nikdy se ovšem na celý problém nepodíváme shora (nejvyšší představitel režimu, kterého potkáte bude důstojník armády) a nikdy v celé jeho politické šířce. Bohužel ani Potomci lidí nejsou ani zdaleka bez chyby. Vypadá to, že forma zvítězila nad obsahem. Rytmus vyprávění není zrovna ideální, když se ze strhujích londýnských scén přesuneme na venkov začne něco výrazně drhnout a v plné nahotě se projevuje dějová vyprázněnost. Snímek je sice správně orientován na úzký okruh postav, jejich samotné putování v daném formátu ovšem není schopno film bez výhrad utáhnout. Cíl je spíše symbolický právě díky téměř nulovému politickému vykreslení společnosti ze shora. Dějová prázdnota mohla být vyplněna právě v tomto směru. Nechápal jsem, kam postavy směřují a právě proto jsem jim ani nemohl uvěřit. Jejich motivace je zřejmá, ale smysl cesty zůstal zahalen v londýnské mlze.
Neskutečné vizuální orgie by snad přebyli jakýkoliv obsahový nedostatek a na to možná Cuarón spoléhal. Přesto jsou Potomci lidí hned vedle United 93 (moji úchylku pro Auto dám raději jenom do závorky) nejlepším filmem roku, který posunuje hranice a stává se novým měřítkem kvality sci-fi snímků.
Název: Children of Men
Český název: Potomci lidí
Žánr: sci-fi, drama, thriller
Čas: 114 min.
Země výroby: VB/USA
Rok výroby: 2006
Režie: Alfonso Cuarón
Hrají: Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine, Chiwaetel Ejiofor, Danny Huston
Hodnocení na IMBD: 7,9/10
Hodnocení na CSFD: 92 %
Rozpočet:$ 72,000,000
Hodnocení: 88 %
Komentáře
Přehled komentářů
Welcome to the world of adult Dating loveawake.ru
budoucí svět?
(jindra, 12. 12. 2006 0:48)Podle mě Cuarón neukázal politické vedení záměrně.To by z toho vytvořil agitku.Šlo mu o něco jiného.Odkazy na spoustu problémů,které apokalypse předcházely(imigranti,životní prostředí,životní styl)chce naznačit,že řešení máme v rukou my dnes v každodenním životě.Jinak je to úžasně strhující a akční scěny dokonalé.
Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 19. 1. 2022 9:10)