SPAM
Spam je nevyžádané masově šířené sdělení (nejčastěji reklamní) šířené internetem. Původně se používalo především pro nevyžádané reklamní e-maily , postupem času tento fenomén postihl i ostatní druhy internetové komunikace – např. diskuzní fóra, komentáře nebo instant mesaging. Používá se též zkratka UBE/UCE (Unsolicited Bulk/Commercial Email).
Pro opak spamu, tj. poštu, která je zaslána konkrétní osobou se specifickým jednorázovým účelem a adresát ji považuje za žádoucí, se řidčeji používá termín ham (anglicky šunka).
Kdo může být zasažen?
Pokud jste na internetu, vlastníte nějakou emailovou adresu, tak můžete dostávat nevyžádanou poštu. Stačí, když odešlete email někomu dalšímu. Od kohokoliv máte možnost obdržet počítačový virus. Můžete se stát, že zveřejníte svůj email kdekoliv na internetu. Roboti, kteří prohledávají milióny stránek denně jej najdou a použijí.
Obrana
Obecně
Neexistuje žádná jednoduchá rada, která vám umožní zbavit se spamu nadobro. Obrana před nevyžádanou poštou a její zasílání na straně druhé jsou nekončícím bojem. Rozeslané emaily vyvolají obranné mechanismy, které jsou nasazeny do protiútoku. Odesílatelé jako odvetu své způsoby opět trochu změní, aby se jejich emaily dostali i přes tato nová opatření a kruh se uzavírá. Jen dostatečná softwarová podpora a pozadí v zákonech může tento stav změnit.
Dalším problémem kompletní obrany je subjektivní hodnocení nevyžádané pošty. Někoho může zaslaný email zaujmout, může jej mít dokonce objednán. Na druhou stranu někomu už bude připadat jako neúnosná mez, která jej donutí s existencí na internetu skoncovat.
Taktéž je někdy do spamu zahrnován i provoz od šířících se virů. I když se jedná o něco jiného, je možné tyto typy emailů také považovat za spam. Nakonec různá oznámení, že váš email nedorazil a podobně jsou sice v některých případek použity pro rozesílání spamů, ale zatím nejsou obecně klasifikovány jako nevyžádaná pošta.
zdroj: wikipedie a různé stránky