Expedice Horská Kvilda 2016

Pondělí

Naše expedice začíná příjezdem a ubytováním v SEV Horská Kvilda, které se nachází 5km od obce Kvilda v srdci Šumavy. Dopoledne se děti rozdělily do pokojů, kde se věnovaly především vybalování, zabydlování a povlékání postelí. Následoval oběd, před kterým si ještě stihly krátce pohrát na hřišti u Restaurace Rankl. K obědu se podávala výborná nudlová polévka a velká porce rizota. Málokdo zvládl vše sníst. Náš odpolední program byl věnován NP Šumava. Žáci se učili pracovat s mapou a hledat základní typické lokality. Dále se seznamovali s šumavskými biotopy, kam se pomocí klíčů snažili zařadit vybrané zástupce fauny a flóry. V závěru odpoledního programu si vše zopakovali pomocí soutěže, při které procvičili nejen hlavu, ale i nohy. Ke svačince se podával ovocný jogurt s rohlíkem a dále se všichni odebrali na své pokoje, kde začali zpracovávat připravené úkoly, jejichž výsledky budeme před večerkou hodnotit. Večeře, domácí sekaná s bramborovou kaší, se podávala v 18:00 hodin. Makový moučník je dětem večer k dispozici, jako druhá večeře. Po večeři jsme všem žákům předali pohlednice, které se zítra pokusíme odeslat. Večer bude zakončen večerkou ve 21:00 hodin. Děti potřebují nabrat sílu na zítřejší celodenní 13-ti kilometrový výlet kolem Antýglu a řeky Vydry. Vyrážíme v 9:00 hodin...

Úterý

Ráno v 8:00 hodin se děti nasnídaly. K dispozici byly „švédské stoly“ a každý si mohl vybrat podle svých chutí a najíst se dosyta. Po deváté hodině jsme vyrazili na plánovaný celodenní výlet po okolí. Cestu jsme si krátili různými hrami a žáci se učili rozeznávat typické rostliny pro jednotlivé biotopy. U Turnerovy chaty jsem si dali svačinu a pokračovali k Antýglu. Cesta byla velice atraktivní, jelikož jsme postupovali podél řeky Vydry, kde jsme si mohli prohlédnout obří hrnce. V Antýglu si děti snědly obědový balíček a nakoupily i něco dobrého. Po obědě chvíli opakovaly získané vědomosti. Dále jsme pokračovali po okruhu, abychom se vrátili z druhé strany pod Restauraci Rankl. Počasí nám přálo, všichni cestu zvládli bez větších obtíží a dokonce někteří měli sil na rozdávání. Mezi svačinou a večeří jsme dětem zadali samostatnou práci, kterou budeme večer hodnotit. K večeři se podávaly ovocné knedlíky. Čas před spánkem si děti krátí telefonováním, vypracováváním zadaných úkolů a úklidem pokojů. Zítra se budeme věnovat tématu louky a rašelinišť. Odpoledne nás čeká výlet na Jezerní Slať...

Středa

Po snídani se jen „zaprášilo“ a v 9:00 jsme vyrazili na místní hřiště, kde se děti pomocí výukových karet seznamovaly s rostlinami a jejich plody nebo živočichy a jejich vývojovými stádii. Rozeznávaly stromy podle listů apod. Poněkud chladné ráno (7°C) se kolem jedenácté začalo proměňovat ve slunečný den. Ve druhé části dopoledního programu se děti přesunuly do budovy střediska, kde podle dostupných materiálů vytvářely výkresy na čtvrtky. Nechyběla opět svačinka v podobě jogurtu. K obědu jsme si dali špagety. Kolem jedné hodiny odpolední jsme vyrazili na Jezerní Slať. Cesta byla opět zpestřená soutěžemi. Získali jsme přehled o tom, jak vznikají rašeliniště a k čemu se rašelina využívala v historii i k čemu slouží dnes. Tentokrát jsme putovali většinou po lukách. Na Jezerní Slať jsme se mohli podívat z dřevěné rozhledny. Podél chodníčku, jsme si ukázali právě rašící typické byliny a dřeviny. Cesta zpět nám utekla poměrně rychle. Po odpolední svačině si děti nakoupily suvenýry, pexesa, karty literaturu apod. Večer se všichni sešli kolem ohně, opekli si špekáčky nebo párky a zazpívali několik písniček s kytarou...

Čtvrtek

Dnešní den byl věnován třídě ptáků. Po vydatné snídani se žáci uvelebili v učebně, kde shlédli prezentaci o sovách, dravcích, tetřevovitých i jiných skupinách ptáků, typických pro oblast Šumavy. K dispozici byly vývržky i ukázky per. Dále děti pracovaly s atlasy a klíči k určování ptáků a vyslechly si jednotlivé zvukové nahrávky ptačích hlasů. Před obědem si vše ještě zopakovaly pomocí výukového domina a skupinových činností. K obědu jsme si dali výbornou svíčkovou. Zájemci si po obědě nakoupili tématické vzdělávací materiály a hry. K večeři byly zapečené těstoviny a jako pozornost podniku na rozloučenou zmrzlina. Večer následovalo vyhodnocení práce všech žáků v jednotlivých ročnících, kde jsme hodnotili jak znalosti, tak chování, ochotu při pomáhání ostatním, úklid pokojů a soutěže, samostatnost a jiné...

Pátek

V pátek dopoledne se žáci účastnili programu na téma jelení zvěř. V učebně střediska si prohlédli paroží, srst a další materiály i pobytová znamení. V rámci prezentace mohli vidět rozdíly mezi jednotlivými zástupci vysoké zvěře a vyslechnout jejich zvuky. Po skončení posledního programu naší expedice rozdali pracovníci SEV žákům odměny, které jim mají připomínat jednotlivá témata.

Na závěr bychom chtěli poděkovat pracovníkům Střediska environmentální výchovy Horská Kvilda, paní Oulické a panu Nagyovi, za vstřícný přístup a zajímavé programy. Dále chceme poděkovat ochotné a příjemné obsluze Hotelu Rankl. V neposlední řadě chceme vyjádřit dík rodičům, kteří se na realizaci vzdělávacího výletu podíleli věcnými dary či finanční podporou.