Jdi na obsah Jdi na menu

Psychosociální kontext tělesného postižení

16. 4. 2009

 

Psychosociální kontext tělesného postižení

a konkrétní služby


Sociální akceptace tělesně postižených

  • Problém handicapovaných spoluobčanů byl před rokem 1989 tabuizován, byli umisťování do ústavní péče a od zdravé populace izolováni, čímž docházelo k neinformovanosti veřejnosti a vzniku stereotypních postojů /vnímání postižených jako méněcených jedinců, spojování tělesného postižení s mentálním, atd./. /Štech, 1997/

  • V současnosti se situace lepší díky zapojování postižených spoluobčanů do pracovního procesu, stavbě bezbariérových bytů, pořadům v médiích pro i o postižených a celkové vyšší informovanosti společnosti.

  • Tělo funguje jako důležitá složka sociální prezentace. Méně viditelné poruchy se mohou projevovat pouze za určitých okolností, často ani ne tak jednoznačně. Nápadné změny a odlišnost snižují sociální status postiženého jedince a nepříznivě ovlivňují jeho sociální hodnocení i akceptaci okolí.1


Problémy spjaté se socializací

  • Socializaci komlikuje postižení díky bariérám, které jím jsou vytvářeny. Kontakt s okolním světem je stížen, či téměř znemožněn. Tím je zkomplikováno včlenění a participace na chodu společnosti.

  • Problémy postižených dětí vznikají jako důsledek neadekvátní výchovy. Socializace v rámci rodiny neplní svou funkci, jestliže členové rodiny postiženého odmítají a nevěnují mu příslušnou péči. To má za následek pocit nejistoty a méněcenosti vzniklé jako reakce na odmítání a podceňování okolí.

  • Své zápory má však i hyperprotektivní výchova. Její důsledky se projevují zejména jako: trvalá závislost na rodiči, nesamostatnost a egocentrismus.

  • Handicapovaní se setkávají často s odmítavým postojem okolí, vzniká tak pocit méněcenosti a uzavřenost, postižený člověk se izoluje.

  • Redukují se možnosti jejich sociálních zkušeností. /Vágnerová, 2004/

  • Tělesné postižení představuje sociální znevýhodnění. /Vágnerová, 2004/

  • Dochází k podnětové a mnohdy i k citové deprivaci. /Vágnerová, 2004/


Utváření sebepojetí a sebehodnocení u tělesně postiženého člověka

  • Možné důsledky tělesného postižení lze diferencovat:

      • pohybový defekt, tj. funkční handicap

      • tělesné deformace, tj. estetický handicap2

        - oba tyto důsledky představují pro postiženého silnou psychosociální zátěž

  • Sebepojetí a sebehodnocení nejvíce záleží na rodinném zázemí, protože přístup rodiny k postiženému je rozhodující pro rozvoj osobnosti.

  • Významnou roli hraje i subjektivní hodnocení nemoci či defektu, za jak závažný jej považuje a jak jej hodnotí sám pacient. 3

  • Handicap v oblasti tělesného vzhledu ovlivňuje v celkovém sebehodnocení postiženého člověka někdy ve větší míře, než kdyby šlo jen o postižení tělesných funkcí. 4

  • Je zatíženo postojem veřejnosti, kdy lidé stále chápou postižení jako stigma, straní se postižených /strach zde slouží jako ochrana před neznámým/, jejich chování podléhá magickému či mytologickému myšlení. Postižené berou jako slabé a méněcenné jedince, kteří si zaslouží pouze náš soucit. /Štech, 1997/

  • Pokud rodina přistupuje k postiženému jako k “chudáčkovi”, postižený se do této role vžívá a sám se začíná cítit jako bezmocný. Očekává i od širokého okolí, že se k němu bude tímto způsobem chovat.


Rizika vycházející z psychosociálního kontextu tělesného postižení v období dospívání

  • V dospívání se projevuje silný negativismus.

  • Handicapovaný má omezené možnosti osamostaňování se a odpoutávání se od rodiny.

  • Obtížně se identifikuje s vrstevníky.

  • S tělesným postižením se hůře vyrovnávají dívky, mají nížší sebehodnocení než chlapi. Jsou více emočně nevyrovnané a nespokojené samy se sebou, také více zranitelné. Často proto unikají do vlastního světa fantazie. /Koubelková in Vágnerová, 2004/

  • Ke kompenzaci však mnohdy dochází i prostřenictvím patologických jevů, jako je nadměrná konzumace alkoholu či jiných omamných látek, především u dospívající mládeže. Tento problém se označuje jako syndrom rizikového chování v dospívání /SRCH-D/.

  • Pokud se tělesně postižený chová nežádoucím způsobem, jde často o obrannou reakci na odmítání a podceňování, je to nepřiměřenou obranou člověka, který byl nadměrně frustrován a stresován. 5


Služby určené tělesně postiženým poháhající překonat kontext postižení

  • Nutnost kompenzace postižení vytvořením vnitřní rovnováhy např. intelektuálním či uměleckým úspěchem či sportovními aktivitami pro tělesně postižené /organizované specializovanými sportovními kluby/ nebo společenskými aktivitami viz např. www.helpnet.cz/telesne-postizeni.

  • Sportovní aktivity zajišťuje např. Sportovní Klub Vozíčkářů Praha /www.skvpraha.org/ nebo Spastic Handicap Sport Agentura //www.shsa.cz/.

  • Jednou ze základních organizací, která poskytuje pomoc osobám s tělesným postižením je POV - Pražská organizace vozíčkářů. /Na webu k dohledání na adrese www.pov.cz./ POV poskytuje služby především lidem na vozíku, zejména poradenství /právní, sociální, ohledně dopravy/, osobní asistenci a řeší i zaměstnávání lidí se změněnou pracovní schopností. Její velkou zásluhou je publikace Bezbariérová Praha, která mapuje dostupnost vybraných budov v Praze - od městských úřadů a obchodních center po restaturační zařízení /dostupná je na http://www.pov.cz/index.php?main=praha/. Za shlédnutí stojí i aplikace Bezbariérová Praha, která je mapuje 4 turistické trasy historických centerm města, které jsou přístupné pro handicapované občany /http://www.pov.cz/cd-rom/defaultcz.htm/.

  • Pro odstranění vážných psychosociálních problémů spjatých s tělesným postižením by měl být postižený člověk v péči psychologa nebo psychoterapeuta.


1VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004, str. 253.

2Ibid., 251.

3ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu: Část 1 Handicap jako psychosociální problém. Liberec: Technická univerzita v Liberci. Fakulta pedagogická, 1997, 2str. 3.

4VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004, str. 253.

5 Ibid., str. 253.



POUŽITÁ LITERATURA


ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu: Část 1 Handicap jako psychosociální problém. Liberec: Technická univerzita v Liberci. Fakulta pedagogická, 1997. 88 str. ISBN 80-7083-208-8


VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. 870 str. ISBN 80-7178-802-3

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář