Bodování
Body získává prvních osm jezdců závodu, bodová škála od prvního k osmému je následující:
1. místo 10 bodů
2. místo 8 bodů
3. místo 6 bodů
4. místo 5 bodů
5. místo 4 bodů
6. místo 3 bodů
7. místo 2 bodů
8. místo 1 bodů
V hodnocení Poháru konstruktérů se započítávají body získané oběma jezdci týmu.
V případě shodného počtu bodů na konci sezony rozhoduje o pořadí vyšší počet prvních míst. Pokud je shodný, rozhodují druhá místa, pokud i ta jsou stejná, pak třetí a tak dále. Pokud tato procedura nepřinese rozhodnutí, FIA určí vítěze podle vlastních kritérií, která bude považovat za vhodná.
Kvalifikace
Kvalifikace je rozdělena na tři bloky. V úvodní patnáctimitovce odpadne šest nejpomalejších a na roštu se seřadí podle časů na 17.-22. místě. Časy u zbylých šestnácti vozů se škrtají a rozstřel pokračuje: šest nejpomalejších se na roštu postaví na 11.-16. pozici. Odpadlíci si mohou před závodem moci natankovat množství paliva podle libosti.
Zbývající desítka pilotů se utká v superfinále v závěrečných 20 minutách, rozhodující bude opět dosažený čas (výsledky z prvního a druhého bloku se počítají). Vše má ale háček: účastníci superfinále si musí dopředu natankovat takové množství paliva, jaké chtějí mít na začátku závodu. FIA vše odměří a po kvalifikaci budou muset týmy vozy opět dotankovat na původní množství. .
Pneumatiky
Každý tým může mít na závodní víkend dva typy pneumatik pro suchou trať, jeden pro mokrou trať a jeden pro extrémně mokrou trať. Celkový počet je omezen na 4 suché sady, 4 mokré sady a 3 extrémně mokré sady. V případě suchých pneumatik jsou čtyři přední a čtyři zadní pneumatiky vyhrazeny pouze pro použití v pátečních trénincích, každá sada musí být jiné specifikace. Nejpozději před sobotními volnými tréninky pak musí každý jezdec nahlásit, kterou ze dvou směsí na suchou trať bude používat po zbytek víkendu. V případě, že oba páteční tréninky byly prohlášeny za mokré, posouvá se termín nahlášení na 13 hodin místního času (12 hodin pro závody na americkém kontinentu)
Týmová režie
Týmová režie ovlivňující výsledek závodu je zakázána.
Safety car
Pokud na trať vyjede Safety car s blikajícími žlutými světly (např. za nepříznivého počasí, po nehodě apod.) na celé trati vlají žluté vlajky a jezdci jsou povinni se seřadit za tímto vozem. První je vždy vedoucí jezdec závodu, za ním jsou však již jezdci seřazení podle aktuálního fyzického místa na okruhu, takže mezi 2. a 3. jezdcem závodu mohou být třeba dva jezdci o kolo zpět. Pokud Safety car vypne blikající žlutá světla, zajede na konci kola do boxů a závod je restartován, předjíždění je povoleno až za cílovou čarou.
Jezdci
Tým může za sezonu nasadit čtyři jezdce, to se nevztahuje na třetího jezdce v pátečních volných trénincích. Změna musí být nahlášena nejpozději před začátkem kvalifikace, přičemž jakoukoliv změnu od 16 hodin dne přejímky schvalují komisaři. V případě zásahu vyšší moci budou žádosti posuzovány jednotlivě.
Třetí jezdec
Týmy, které v předchozím roce neskončily mezi čtyřmi nejlepšími v celkovém pořadí šampionátu, mohou nasadit v obou trénincích prvního dne třetího jezdce. Barevné provedení jeho vozu nemusí odpovídat dvěma standardním vozů týmu. Třetí jezdec nesmí být jedním z jezdců týmu nominovaných pro daný závod, musí mít superlicenci a v průběhu minulých dvou let nesměl být přihlášen k více než šesti závodům Grand Prix. Pokud by jeden z původně nahlášených závodních jezdců musel v průběhu víkendu odstoupit z dalších jízd, třetí jezdec ho může nahradit (změny viz odstavec výše), v tomto případě musí používat pneumatiky a motor původního jezdce.
Základní předpisy
Minimální hmotnost vozu: 600 kg včetně jezdce a jeho výstroje.
Motor: max. objem 2400 ccm, 8 válců (výjimkou je Toro Rosso - s desetiválcem 3000 ccm), přeplňování turbem či kompresorem je zakázáno. Motor musí vydržet 2 Grand Prix - v případě výměny je trest ztráty deseti míst na startovním roštu.
Zastávky v boxech: v závodě musí jezdec alespoň jednou absolvovat pitstop, tedy zastávku v boxech spojenou s doplněním paliva.
Pneumatiky: přední i zadní pneumatiky musí mít čtyři drážky
Start závodu
Startovní světla
Před startem závodu se postupně rozsvěcují červená světla až svítí celá řada, v okamžiku jejich zhasnutí je závod odstartován.
Chyby na startu
Jezdec nevyjede do zahřívacího kola: Po té, co ostatní vozy opustí startovní rošt, komisaři odtlačí stojící vůz nejkratší cestou do boxů. Pokud jezdec dokáže během tlačení vůz rozjet, může absolvovat zahřívací kolo, ale následně musí startovat z konce startovního roštu.
Jezdec nestihne včas vyjet do zahřívacího kola, ale opustí startovní rošt dříve než poslední vůz: Během zahřívacího kola může předjíždět a dostat se tak zpět na svou pozici na startovním roštu.
Jezdec má technické problémy - signalizuje je máváním paží - po zahřívacím kole, ale před samotným startem: Startér rozsvítí světla pro zrušení startu, dvě sekundy poté se rozsvítí zelená světla a jezdci vyrazí do dalšího zahřívacího kola. Jezdec, který signalizoval problém, je odsunut do pitlane. Pokud se týmu podaří problém odstranit, může jezdec z pitlane odstartovat.
Pokud se objeví jiný problém a ředitel závodu rozhodne o odložení startu, rozsvítí se světla pro zrušení a zobrazí se cedule „DELAYED START“. Všechny motory budou vypnuty a o pět minut později se odstartuje do nového zahřívacího kola. Délka závodu bude v takovém případě zkrácena o jedno kolo.
Přerušení závodu červenými vlajkami může vést k několika situacím:
Ve všech případech dále běží časový limit závodu i časomíra. V okamžiku signálu je zakázáno předjíždění, je uzavřen výjezd z boxů a všechny vozy dojedou pomalu na startovní rošt, vedoucí vůz v čele. Jezdec nebo jezdci, kteří zajedou do pitlane nebo tam jejich vozy budou dotlačeny, dostanou po restartu závodu penalizaci v podobě průjezdu boxy. Nicméně vozy, které byly v době přerušení v nájezdu do pitlane nebo již v samotné pitlane, se mohou po obnovení závodu vrátit na trať bez penalizace. Na vozech na roštu i v boxech lze pracovat, ale tato práce nesmí bránit obnovení závodu. Je zakázáno doplňování paliva, výjimkou je případ, kdy vůz byl ve chvíli přerušení závodu v boxech nebo nájezdu do pitlane. Přerušení závodu je co nejkratší, jakmile bude známý čas restartu, bude zobrazen na časomíře, ve všech případech bude vydán minimálně signál deset minut. Pět minut před restartem musí mít vozy osazena kola, v případě porušení tohoto pravidla, musí jezdec startovat z konce startovního roštu nebo z pitlane. Restart proběhne za Safety carem, po projetí posledního vozu ze startovního roštu bude otevřen výjezd z boxů a vozy v pitlane mohou vyjet na trať. Safety car zajede po jednom kole do boxů, pokud se neobjeví jiný problém.
Pokud se závod nebude moci restartovat, konečné výsledky budou vycházet z předposledního kola před kolem, ve kterém byl vydán signál k přerušení závodu. V tomto případě budou body přiděleny následovně:
V závodu je ujeto méně než dvě kola – žádné body
Je ujeto dvě a více kol, avšak méně než 75 % délky závodu – bude udělena polovina bodů Je ujeto 75 % nebo více závodu – body budou uděleny v plné výši
Používané vlajky
Žlutá vlajka - vyvěšena - nebezpečí na trati, zákaz předjíždění - mávání - bezprostřední nebezpečí, zákaz předjíždění - mávání dvěmi najednou - připrav se na zastavení, trať je zcela zablokována | |
Modrá vlajka - vyvěšena - blíží se rychlejší jezdec, který je o kolo a více napřed - mávání - nechej předjet rychlejšího, v případě neuposlechnutí hrozí penalizace 10s stop & go | |
Červená vlajka - okamžité přerušení tréninku či závodu, jezdci pomalu dojedou do boxů nebo na startovní rošt | |
Bílá vlajka - sanitka či jiné pomalé vozidlo na trati | |
Zelená vlajka - volná trať, ruší předešlá varování | |
Černá vlajka - vyvěšuje se spolu s číslem jezdce, znamená jeho diskvalifikaci, jezdec musí ihned zajet do boxů | |
Černá vlajka s červeným kruhem - opět se vyvěšuje spolu s číslem jezdce, znamená nebezpečné poškození vozu, ihned zajeď do boxů | |
Červeno-žlutá vlajka - kluzká trať, olej na trati | |
Černá a bílá vlajka - ukazuje se s číslem jezdce, znamená nesportovní chování a je varováním před černou vlajkou | |
Šachovnicová vlajka - cíl závodu |