Izolované úseky
Tzv. izolované úseky slouží k přerušení obvodu proudu na některé části trati. Využívají se na nádražích s více nástupišti, kdy jsou na začátku i konci nástupiště speciální koleje (http://www.hobby-shop.cz/masinky/mod-kol-specialni-koleje/prerusovaci-kolej-s-privodem-(83156-11)), které jsou napojeny na spínač, pomocí kterého jeden z pólů vypnete a vlak nemůže odjet. Jako spínač lze použít i obyčejný spínač od lampy. Toto zařízení se využívá pro zastavení vlaku ve stanici, aniž by se muselo vypnout napájení celé trati (ostatní vlaky na trati mohou dále jezdit.
Červené čárky na koleji znázorňují přeříznutí koleje, modré čáry okolo červených znázorňují zařízení, které slouží na propojení elektřiny mezi přeříznutými čárami. Na každou stranu vypínače připojíme dráty tak, že do jedné strany vypínače připojíme dráty z vnitřního úseku a na druhou stranu dva dráty z vnějšího úseku. Viz. zapojení výše. Je důležité, aby přeříznuté části byli na jedné straně! Někdy k tomuto záměru stačí přehodit výhybky tak, aby na tu kolej za žádnou cenu nemohl vjet vlak, ale to není stoprocentní.
nebo
Červené čárky na koleji znázorňují přeříznutí koleje, modré čáry okolo červených znázorňují zařízení, které slouží na propojení elektřiny mezi přeříznutými čárami. Zapojení je jednoduché, z jednoho vývodu vedete drát do vypínače (ne do klasické klávesnice, já používám vypínače k lampičce) a z druhé strany vypínače vedete drát zpět do koleje. Po té můžete vypínačem zapínat a vypínat proud v úseku. Někdy k tomuto záměru stačí přehodit výhybky tak, aby na tu kolej za žádnou cenu nemohl vjet vlak, ale to není stoprocentní.
Další řešení je vykolejení hnacího vozidla.
Komentáře
Přehled komentářů
Dobry den jaky typ vypinace ci prepinace muzu pouzit na vyhybky dekuji
Re: jake vypinace
(Admin, 15. 11. 2023 19:52)Dobrý den, naprosto jakékoliv, počínaje od lampičky a konče po speciální klávesnice k vláčkům.
Rozdíl mezi přerušovacími kolejemi
(Vladimir, 17. 11. 2021 11:42)
Dobrý den
Rád bych vědel jaky je rozdíl mezi jednostranně přerušenou kolejí a oboustranně přerušenou kolejí a kdy se mají pouzivat?
Re: Rozdíl mezi přerušovacími kolejemi
(Admin, 17. 11. 2021 12:59)
Dobrý den Vladimíre,
koleje jsou oboustranně přerušené vždy. Rozdíl je pouze v tom, jak zapojit vypínač. U složitějšího čtyřdrátového zapojení je zaručena propustnost dráhy v celé části vyjma dotčeného přerušeného) úseku, tedy vláčky budou jezdit garantovaně po celé trati kromě izolované části. Zde bych ještě podotknul, že postačí připojit pouze jeden fialový vodič v izolovaném úseku.
V případě jednoduššího zapojení je izolovaný úsek taktéž odpojen od napájení, ale napětí se nedostane za tento úsek a tedy záleží na stavbě kolejí, zda vláčky za takto přerušeným úsekem jezdit budou či nikoliv. Dám příklad: Pokud provedete na slepé "odstavné" koleji takové přerušení pouze dvouvodičovou variantou, vláčky za tímto úsekem nebudou v žádném případě jezdit, protože bude trvale přerušeno napětí v úseku mezi izolovanou částí a koncem kolejiště.
Pokud se ale budeme bavit o okruhu, kdy v jedné části je například nádraží, kde chceme, aby vlak stál a po zbytku trati jiná souprava jezdila, postačíme si s touto jednodušší variantou, protože celý zbytek trati je napájen.
jake vypinace
(ladislav, 15. 11. 2023 7:47)