Bezdomovci: Lidé dají charitě oblečení, za které my pak platíme
Na redakci Berounského deníku se obrátilo několik bezdomovců, kteří nejsou spokojeni se službami Farní charity Beroun. „Nechápeme, proč musíme za všechny služby platit. Nemáme peníze a oni po nás chtějí zaplatit polívku, vyprání a dokonce i sprchování. To by mělo být zdarma. Vrchol je, že nám prodávají oblečení, které charitě pro nás dávají lidé zdarma,“ rozčilovali se muži bez přístřeší.
„Každý nově příchozí nebo klient očividně v krizi je dovybaven potřebným oděvem, o který požádá, zdarma. Stávající klienti mají možnost dvakrát do roka obnovit svůj šatník a dostat rovněž zdarma všechno potřebné oblečení. K symbolické úhradě za oblečení zhruba za 5 až 20 korun jsme přistoupili poté, co mnoho našich klientů začalo spoléhat na to, že vždy něco dostanou a tudíž se o své věci nemusí starat,“ oponuje vedoucí Denního centra pro osoby bez přístřeší Jana Schejbalová.
„Běžným jevem bylo, že si klient vzal oblečení a po týdnu, když bylo špinavé, ho vyhodil do kontejneru a šel pro nové. Stejně tak se stávalo, že si vzal třeba zimní bundu, obratem ruky ji prodal a fasovat novou se slovy, že mu ji někdo ukradl. Tento jev jsme si spolehlivě ověřili zejména díky činnosti terénního pracovníka,“ dodala Jana Schejbalová.
Ve chvíli, kdy Denní centrum svůj provoz zahájilo, bezdomovci dostávali polévku zdarma. Řada z nich proto nesouhlasí, že za ni teď musí platit 5 korun. „K poplatku jsme přistoupili z ekonomických důvodů. Jako satisfakci poskytujeme klientům stravu v lepší kvalitě. Dnes je jídelníček pestřejší a „pytlíkové“ polévky se u nás nevaří. Také potěší, když klient s chronickou gastritidou řekne, že se u nás může najíst bez strachu, že mu bude špatně,“ dodala vedoucí centra.
Stěžovatelé nejsou v denním centru výjimkou. "Každý člověk je osobnost a každý má jiné požadavky. Nikdy se nemůžete zavděčit úplně všem. Občasné stížnosti řešíme a snažíme se udržet mezi námi a klientelou pohodu a vstřícnost. Rozhodně si nemyslím, že bychom se stížnostmi potýkali více než jiné organizace, které poskytují podobné služby. Vždy se však najde někdo, kdo se odmítá přizpůsobit podmínkám a možnostem, které daná služba má a upřednostňuje pouze své zájmy. Pak nám nezbývá než trpělivě vysvětlovat, proč jsou věci u nás nastavené tak jak jsou, a že to má svůj smysl. Právě tito stěžovatelé patří k nejvíce nešťastným klientům v momentě, kdy jsme nuceni z organizačních důvodů Denní centrum na jeden či dva dny zavřít," tvrdí ze své zkušenosti Jana Schejbalová.)
Zdroj: Deník